Multisport voor uw kind

Sporten is gezond en zeker voor kinderen, maar te eenzijdig sporten kan nefaste gevolgen hebben.
Het sportaanbod is nog nooit zo groot geweest en zo ook de sportinitiatieven voor onze jongeren, dit in tegenstelling tot de sport op school (nog steeds wat oubollig LO –lichamelijke opvoeding- genoemd) die ‘verplicht ‘en ‘te beperkt’ wordt aangeboden (50 minuten, net de tijd om je uit-aan-uit en weer aan te kleden…).
Van zodra je de sport voor je kind hebt gekozen, wordt het net van de club aangetrokken en verzeilt je kind in 3, 4, 5 trainingsschema per week, en dan nog de verplichte wedstrijd(en) in het weekend, met het gevolg dat er geen ruimte meer is voor andere beweegvormen.
Vanuit medisch standpunt maken we hier ons grote zorgen om. Het lichaam van een kind is in volle beweging, ontwikkeling en groei. Op zeer jonge leeftijd (vanaf 2, 3 jaar) zijn kinderen zeer gevoelig voor prikkels die de coördinatie, motoriek, stabiliteit en zelfs spierkracht kunnen verbeteren. De initiatieven van ‘beweegscholen’ kunnen alleen maar op ‘hoera’ geroep onthaald worden, zo ook het project ‘multimove’ van de Vlaamse Overheid. Lopen, klimmen, springen, vallen en weer opstaan: dit is wat je kleuter moet doen tot een jaar of 6, pas dan is het tijd om eventueel naar een club te trekken om op meer gestructureerde (en gezond-competitieve) manier aan sport te gaan doen. ‘Shame on you’ voetbalclubs die U4 voetbal aanbieden, de bal is zwaarder dan degene die er tegen trappen moet.
Maar het mag niet bij deze ene sport blijven. Clubs moeten meerdere sportvormen aanbieden en ruimte laten voor combinaties van sporten: atletiek+voetbal, zwemmen+tennis, fietsen+gymnastiek, enz…. Trainers (en leerkrachten) moeten dit voorzien in hun trainingen en andere sportimpulsen aanbieden los van de hoofdsport. Meer flexibiliteit in lidgelden en samenwerkingen tussen sportoverschrijdende clubs is noodzakelijk en is een must voor het opgroeiende sportende kind.
Waarom is dit zo belangrijk? Wel, eenzijdig sporten geeft beperkte impulsen naar lichaam en dus ook naar de spieren, gewrichten en skelet  wat leidt tot onevenwichtige ontwikkeling van het lichaam met blessures en groeiproblemen als gevolg. Een goed voorbeeld is het frequent voorkomen van de zeer gekende O-benen bij te eenzijdige voetbaltrainingen of het ontwikkelen van de traditionele ‘groei-kwetsuren’ van de onderste ledematen met de welluidende namen (Sinding-Larsen-Johanson, Osgood Schlatter, ziekte van Sever,…) die meestal veroorzaakt worden door ‘teveel dezelfde training’. Unisport + overbelasting: een slechte combinatie!
Multisport gaat je kind ook kennis laten maken met diverse sporten en uiteindelijk de keuze naar de favoriete sport vergemakkelijken. Een sportcarrière maak je niet op je 6 jaar (je kunt ze wel kraken op die leeftijd), afhankelijk van de sport kan je dikwijls nog een ultieme keuze maken op iets latere leeftijd (bv vanaf 14 jaar), zelfs voor topsport! Te vroeg kiezen voor 1 sport gaat dikwijls leiden tot sportstop op jonge leeftijd.
Multisport gaat je beschermen tegen tal van blessures, een veel betere coördinatie en algemene evenwichtige ontwikkeling bezorgen, van lichaam en geest.
Sport = Fun, variatie= noodzaak!

Dr Tom Teulingkx
Sportarts Westerlo

Schoutenlaan 8
2200 Herentals
info@footandmore.be

Partners

http://www.voetbalbelgie.be/nl/

 

Contacteer ons