Dr. Tom Teulingkx Blogt

Thomas Caers: “Dr Tom Teulingkx is een jeugdkameraad. We reden jaren samen met de fiets naar het college in Herentals. Op dit moment werk ik met Tom nauw samen in de JMG Academie waar hij zeer professioneel de sportmedische begeleiding van de spelers verzorgt. Tom is niet alleen een goede dokter, ook een goed fietser. We hebben samen al vele kilometers verslonden”.

‘Papa, wanneer gaan we nog eens frietjes eten’ , de dagelijkse vraag van mijn zoontje otto (5jaar) en dochter Billie (3,5 jaar). Cola, frietjes, chips, snoepjes, mayonaise, welk kind lust het niet?

Alle ouders proberen deze lekkernijen zo lang mogelijk als ‘onbestaande’ te houden voor hun kids, doodzwijgen die rommel! Maar de commerciele machine is onstuitbaar. Mijn kinderen hebben de mayonaise leren aanbidden sinds bompa met hen op restaurant ging en een dikke lepel van dit witte wonderprodukt op hun frietjes kwakte! Al de moeite van mijn vrouw en mezelf voor niks geweest , de poort naar vetten en suikers stond wagewijd open en mijn kinderen huppelden er vrolijk door ,een nieuwe wereld ging voor hen open!

Voeding is een essentieel onderdeel voor ons opgroeien, overleven en gezond blijven. Ons Westers dieet is zeer gevarieerd en bevat alle essentiele bestanddelen , alleen moeten we er verstandig gebruik van maken. Er bestaat zoiets als de voedingspiramide , waar de brede basis(wat je veel zou moeten eten) gevormd wordt door water, graanprodukten, koolhydraten,  groeten en  fruit,  het smalle topje van de piramide is de restgroep (snoep, snelle suikers en vetten). Onze kinderen (en ouders) durven deze piramide wel eens omdraaien  en een omgekeerde piramide is niet stabiel en valt snel om.

Het sportend kind verbruikt veel energie , energie die ook moet gebruikt worden voor de groei. Zowel het groeimotortje als het bewegingsmotortje hebben brandstof nodig en hier moet voldoende aandacht aan besteed worden. Dagelijks een goed ontbijt (bv muesli met melk, boterham, glas fruitsap, yoghurt) is zeer belangrijk. Opgroeiende kinderen (meisjes nog meer dan jongens) hebben veel calcium nodig om het bot sterk te maken (zodat er op latere leeftijd geen botontkalking =osteoporose ontstaat), melkprodukten aanmoedigen is de boodschap. De hoofdmaaltijd moet bestaan uit :vlees of vis / groenten/aardappelen of rijst. 1 tot 2 stukken fruit meegeven naar school! Probeer je kinderen te verplichten om water bij de maaltijden te drinken en geen frisdranken, frisdranken zorgen voor te veel verzadigingsgevoel zodat er te weinig gegeten wordt en zijn zeer slecht voor het tandglazuur.

Moeten we dan extra vitamientjes geven zoals we in de reclameboodschappen zien? Eigenlijk niet !Een evenwichtige voeding bevat voldoende vitamines voor het sportende kind. Een korte multivitamine kuur van 1 maand per jaar kan  geen kwaad maar teveel vitamines zijn ook schadelijk voor de gezondheid!

Een gezond dieet en voldoende beweging zorgt ervoor dat de kinderen niet te dik worden. Obesitas bij de jeugd wordt een immens probleem met zeer veel gezondheidsproblemen op latere leeftijd. In Vlaanderen is 1 kind op 6 ‘te dik’.

School op sport is niet voldoende , met de Wi spelen is geen alternatief, buitensport is  gezonder dan binnensport, ploegsport heeft een grotere sociale waarde dan een individuele  sport. Misschien voetbal dan maar?

Opvoeden is meer dan alleen maar ‘danku ‘en ‘alstublief ‘zeggen, leer uw kind eten en bewegen, investeer nu in hun gezondheid voor later, dat is uw verantwoordelijkheid als ouder! Wees niet altijd te streng!

Tot volgende keer, ik ga frietjes eten met Otto en Billie , want ze hebben heel de week flink groentjes gegeten en gesport, een ‘vette’ beloning is verdiend!

Tom Teulingkx, sportarts

Schoutenlaan 8
2200 Herentals
info@footandmore.be

Partners

http://www.voetbalbelgie.be/nl/

 

Contacteer ons