Is dat een kind waard?

Jeugdspelers werden vorige week afgeschilderd als pluimvee. Goudhaantjes van de eerste orde, braadkippen van de tweede en batterijkippen van de derde orde. De goudhaantjes gaan naar het buitenland, betere omkadering en beter geld. We kunnen ze niet houden, houden ze vol. Onterecht wordt gezegd dat ze het product zijn van onze opleidingen, die volgens de baas van de Profliga hoogstaand is. Hoe kunnen hoogstaande opleidingen slechts 1 à 2 spelers per jaar afleveren? Goudhaantjes zijn slechts het product van hun eigen talent.

Op de zondagsmarkt worden de hanen en kippen verhandeld. Ouders verhandelen hun kinderen, voor een abonnement, kilometervergoeding, onkostennota of 75.000€. Een politicus heeft begrip voor de frustratie van de club die een (om)gekocht talent ziet vertrekken, journalisten gebruiken schaamteloos economische termen als het over voetbal spelende kinderen gaat, een 16-jarig prijsbeest werd verkocht voor 2,5 miljoen euro, terwijl zijn opleiding een peulschil ervan kostte, preregistratie (lees contract) gewenst op 14 jaar,…Moreel en ethisch fatsoen werd vorige week eens te meer aangerand.
Kinderen zijn economische speeltjes, aangeboren talent werd door een bepaalde vader logischerwijs als vergoedbaar aanzien. Geld geldt.

Goudhaantjes spelen op hun 18 jaar zoals ze op hun 12 jaar speelden. Met klasse worden ze geboren. Helaas, volgens de coach, te beperkt nog op de kleine ruimte, na jaren opleiding. Daarachter komt het werktalent. Maar we werken er niet goed mee, meer dan de helft van de acteurs in onze voetbalarena’s komen uit het buitenland. Belgen krijgen geen kans of maken geen schijn van kans?
Laten we eerlijk zijn, een goed product ligt goed in de markt.
Product, produceren, maken, opleiden. We geloven sterk in de maakbaarheid van spelers, 10 000 uren-regel! Wie kan dit aanbieden? We zijn geen makelaars, maar makers.

Opleiding moet beter in België. Meer trainen, kleinere ruimtes, spelers mentaal weerbaarder maken door veeleisendheid, niet door een stresswedstrijd. Eerst techniek daarna fysiek. Sorry hoor, maar 20 uur trainen per week is een must. Een Belgisch goudhaantje dat beter en meer traint wordt wereldtop.
Clubs zijn zogezegd steeds slachtoffer, maar het kind beeft op het einde van het seizoen bij zijn evaluatie. Waar zijn de garanties voor het kind, profliga? Goede opleidingen meet je aan het resultaat, niet aan een budget van 4 miljoen euro. En dat rendement is laag want in Belgie hebben we maar 180 Belgische profs in eerste klasse, terwijl er ongeveer 3200 jeugdspelers zijn die op dat niveau opleiding genieten.

We doen niet mee aan die kromme redeneringen en de misleidende goednieuws show van de boodschappers die in de VIP-loges eten uit dezelfde pot honing. Elke dag tonen we dat er geen wetgeving nodig is om talenten hier te houden. Hoe? Een visie en een project, transparantie en garantie. Samen met de ouders. Visie en geloof. Investeren, ook financieel, 20.000 euro per jaar. Een dito opleidingsvergoeding is dan terecht, een graantje meepikken van de transfersom ethisch beter verteerbaar.

Onze ambassadeur als voorbeeld en referentie. Ooit een stevige braadkip, elke ochtend, elke avond, trainen, 5 jaar lang. Nu een goudhaan in de Schotse Highlands! Geen aardige som op papa’s rekening op 12 jaar, nu wel maandelijks op de eigen rekening. Wie het geld najaagt, zal zonder eindigen. Haantjes naar de vaantjes.

Sommige goudhaantjes beginnen het in te zien. Ze hebben het door. Een opleiding op hun maat, met opvoeding en onderwijs als de rode draad. Sterk maken, maar geen sterkmaking. We binden hen, 6 jaar lang én langer, met ons hart en onze passie. Het lijkt onwerkelijk idealisme, maar het is de ideale werkelijkheid. We believe!
Als een goudhaantje wordt weggetikt door een paar werktalenten staat hij voor een keuze. Hij wil ook elke dag op dat erf spelen of hij blijft teren op zijn status boven zijn ploegmaten, die er zijn om hem en zijn logo te laten schitteren. Vroeg of laten moeten de anderen, met enkel het label “goudhaan”, verdwijnen van het mooie erf. Onbegrip en frustratie want het logo en de entourage schiep een fout eigenbeeld.

Gezagsdragers, opiniemakers, opleiders en ouders, het kind staat op het spel. Zet het weer centraal en geef het waar het recht op heeft. Zichzelf.

Thomas Caers

Essevee Soccer School

Schoutenlaan 8
2200 Herentals
info@footandmore.be

Partners

http://www.voetbalbelgie.be/nl/

 

Contacteer ons